Perspektiv på Gripen

Gripen är ett av de stridsflygplan som sett framgång på exportmarknaden. Fem länder har hittills valt Gripen. Schweiz gjorde häromdagen typvalet Gripen. I flera pågående upphandlingar är Gripen en trovärdig kandidat.

Flera av Gripens konkurrenter väntar ännu på sina genombrott på exportmarknaden.

Det har i utvärderingar i samband med detta visat sig att Gripen ger mycket förmåga för pengarna. Men Gripen står sig också väl när endast förmåga värderas. I olika upphandlingar deltar olika versioner av Gripen och ställs också mot olika konkurrenter, av olika generation. Gripen NG, eller E/F, som nu diskuteras, mäter sig väl med sina konkurrenter.

Ytterst beror länders val av flygplan på vilka operativa behov de har. Dessa behov skiljer sig mellan länder. Därför värderar man förmågor olika, eller rättare sagt värderar man flygplans olika egenskaper olika mycket, givet sina nationella behov.

En faktor som dock alltid är till Gripens fördel är livscykelkostnaden. Stridsflygplan skall inte bara anskaffas – de ska flygas också. Kostnaden per flygtimme för Gripen ligger i en helt annan division än konkurrenternas.

Gripen kräver lite markpersonal och kan användas från vägbaser.

Det uppfattas helt enkelt vara ett klokt och mycket kapabelt system.

I alla affärer av denna art följer naturligen debatt och efterspel i media efter typval. Olika intressenter talar för sin sak. Gott så, men efterspelets spekulationer skall nog tas med en betydande nypa salt.

Annonser
%d bloggare gillar detta: